"You are woman, I am man"

2017-01-23 | 04:23:00
Jag undrar om det finns folk som minns när mitt instagramnamn var "lesbiskpojke". Det var ett inside joke mellan mig och mina vänner angående the acronym för SWAG. Jag gillade hur namnet rullade av tungan och hur it made no sense så jag började använda mig av det som namn på sociala medier.
 
Efter några månader så fick jag ett argt meddelande på ask.fm om att jag osynliggjorde lesbiska kvinnor med det namnet och att det gjorde more harm than good, även fast det gav mig och några andra a few laughs och tyckte it made sense in some weird way, så skadade det även indirekt en utsatt grupp. Eftersom jag inte hade tolkningsförträde och jag insåg efter några dagar/vecka att det var ett problematiskt uttryck så ändrade jag mitt instagram och ask.fm namn och det var det.
 
Jag har nu upptäckt att det är ett vanligt fenomen inom HBTQA+ att kapa andra begrepp för att få de att passa in på sig själv. Jag har sett folk som beskrivit definitionen av pansexualitet och påstått att det är bisexualitet, och jag har sett folk som beskriver ickebinära som transsexuella. Allt känns som om att världen är upp och ned ibland när det kommer till identiering och definitioner av ord. Det är inte så konstigt att personer som följer normen inte hänger med när det kommer till HBTQA+ gemenskapen, när inte ens HBTQA+ gemenskapen hänger med.
 
Så som jag har förstått det så verkar folk ha blandat ihop defintioner av ord, alltså vad vissa begrepp betyder, med vad en identifierar sig med. Jag själv har upplevt samma problem, men jag har också en stor rädsla av att använda ord fel så jag tar definitioner av ord väldigt bokstavligt och lämnar sällan utrymme för definitionen att vara flexibel. Varför? Jo, för flexibilitet i definitioner av ord gör det svårt att definiera vad ett begrepp betyder. 
 
Så, per definition betyder bisexualitet att en endast är attraherad till två kön. Bi står för binär, och binär står för två, så det är inte svårt att förstå att bisexualitet står för attraktion till två kön. Dessa två kön kan bestå av män (personer som identifierar sig som män) och kvinnor (personer som identifierar sig som kvinnor), men också en blandning av män och ickebinära (vet dock inte om en bör vara mer specifik då "ickebinär" är ett samlingsgrepp för flera olika könsidentiteter bortom det binära, eller om ickebinär fungerar just för att det finns så många olika könsidentiteter, men det är nog upp till personer själva att bestämma) eller kvinnor och ickebinära.
 
Pansexualitet står för att en är attraherad till någon oavsett kön. Så det inkluderar män, kvinnor och ickebinära. De brukar se sig själva som att "de inte ser kön" (ett problematiskt uttryck i många sammanhang men sums it up pretty good i detta sammanhang). Jag vet inte vart ordet kommer ifrån men detta inkluderar alla kön.
 
Många har ett problem med att se skillnad på dessa två då pansexualitet uppkom från bisexualitet termen. Den beskrivs som en "bredare form" av bisexualitet. I min mening tycker jag inte det då bisexualitet står för attraktion till två kön, och eftersom vi på senare år har fastställt att det finns mer än två kön så känns det mer rimligt att pansexualitet är en helt egen sexuell läggning och inte en bredare form av bisexualitet.
 
När det kommer till ickebinära och transsexuella så är det en ganska enkel definition som kan vara förvirrande. Ickebinära personer är de som identifierar sig mellan eller bortom de binära könen man eller kvinna, medan transsexuella personer är de som har en könsidentitet som är motsatsen till deras juridiska och kroppsliga kön. Dessa personer är de som identifierar sig med ett av de binära könen.
 
Jag förstår att vissa kan bli förvirrade av vissa definitioner och många vill hitta ställen en kan connecta med personer. Jag själv var så i flera år, ett försök till att passa in, både som kille och tjej men också som homosexuell, bisexuell, pansexuell och så, innan jag faktiskt hittade asexualitet och transgemenskapen.
 
Jag kan även förstå att det är frustrerande när det inte finns några definitioner en kan connecta med, för vad är en om en är ickebinär men bara attraheras till ett av de binära könen? Kan en vara homosexuell som ickebinär, och vart går då gränsen där? Är en attraherad av de som identifierar sig på samma sätt som en själv, t.ex agenders attraheras till agenders och genderfluids till genderfluids, eller gäller hela spektrumet där med? Och ifall en är ickebinär och attraheras bara till de binära könen är en heterosexuell eller bisexuell då, för hetero betyder att en attraheras till de av motsatt kön så per definition är det de binära könen.
 
Det finns många frågor som inte har ett svar ännu och det måste vara sjukt svårt att hitta vilken definition som passar in på en själv när en inte är lika bred i sina attraktioner som jag själv är. Men jag tror det viktigaste är att rama in hur en själv känner och se ifall en hittar attraktioner som stämmer överens med det (till exempel så kan de som är genderfluid vara novosexuella, vilket betyder att både ens könsidentitet och sexuella läggning är flytande, så ens sexuella läggning "anpassar sig" efter ens könsidentitet), annars kanske en bör fråga personer och fråga om de upplever liknande för att kunna se om det kanske är något begrepp som borde finnas. 
 
Vi lever in i en helt perfekt och färdigutvecklad värld. Det finns fortfarande plats för improvements och tillägg för människor som blivit utelämnade genom historien. 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback