Nyårslöften

2017-01-19 | 07:13:57
När jag välkomnade det nya året här på bloggen så skrev jag att jag väldigt sällan gör nyårlöften. I alla fall inte på ett sådant vis att jag faktiskt följer dem utan bara något som kanske kommer hända under årets gång, och i slutet av året så har jag glömt vad det ens var jag hade gjort för löfte.
 
I år har jag dock gjort det annorlunda. Efter att ha sett olika videos om hur en "organiserar sitt liv" och blir mer produktiv så har jag bestämt mig för att jag skulle vilja ge det ett ärligt försök att lista upp mina löften för året och cross them off as I go. 
 
De flesta löfterna skrev jag i "Gott nytt år" inlägget, men jag la även till en sak som jag inte riktigt varit bekväm med att erkänna att det är något jag vill lägga ner tid på. Men jag känner att det är något jag ändå skulle vilja tala om, och det är att jag vill träna mer och nå ett mål med min träning.
 
Anledningen till att det är något jag varit obekväm med att erkänna att det är något jag vill göra är för att träning, enligt mig själv, känns som att det är något en "måste" göra och som en måste go all in för att lyckas. För min del har det alltid gjort mig obekväm och gjort att jag tagit avstånd från det. Jag har alltid på ett sätt haft min egen lycka i fokus, om inte jag tycker något är roligt eller värt min tid så har jag struntat i det (troligen varför jag sällan tagit skolan på allvar). Så i år ska jag träna på mina villkor.
 
Vad det innebär är att jag inte ska ändra hela min livsstil efter träning, jag ska fortsätta med att göra det som gör mig lycklig, om det så är att sitta still och läsa en bok, kolla på videos, läsa på om samhället eller bara lata mig. För som jag nämnde i video "det räcker nu" så är ens psykiska välmående lika viktigt som ens fykiska. Så länge jag är lycklig i det jag gör så spelar det ingen större roll för min del. Däremot så vill jag ha något som pushar mig så jag har bestämt mig att åtminstone en gång i veckan träna, både genom att gå ut och gå (kanske donera pengar med hjälp av charity miles) eller göra simpla övningar hemma för att både stärka kondition och fysisk styrka.
 
Dock kommer inte fokuset vara to become fit and ready for battle utan det kommer vara att hitta något extra som är roligt att göra om dagarna. Helst något som gör mig glad och får mig att glömma bort att jag tränar. För det är något jag saknat från hetsen till att träna, nämligen att en har roligt medan en gör det (det enda jag hört som är någorlunda roligt medan en tränar är zumba). Jag minns att de enda idrottslektionerna jag älskade var hinderbanor för en fick göra många olika saker samtidigt och det var genuint roligt och en märkte inte att en tränade. Ju äldre en blev dock desto mindre fokus blev det att göra övningarna roliga utan det vart mer målorienterat vilket fick mig att tappa motivationen.
 
Däremot har jag ett sådant mål attached to my training, men det är mest för att se ifall jag kan ha roligt samtidigt som jag tränar för mitt egna nöje, så att säga. Jag säger inte att en inte kan det men jag är mest intresserad om det är något jag själv kan klara av. 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback