Vem ska skådespela vem?

2017-02-04 | 20:43:06
Det senaste året har jag upptäckt fler och fler diskussioner kring vem som ska skådespela vem och hur viktigt det är med representation. Jag själv har haft ett dilemma med detta eftersom vart går strecket egentligen? Självfallet så bör inte vita personer skådespela personer av en annan etnicitet, det finns otroligt mångra bra skådespelare med en annan etnicitet än vita som också bör få sin chans att synas på den vita duken och det är bara orättvist att inte låta de få den chansen.
 
Men vart går gränsen över vilka roller en bör ge till vem? Bör transpersoner bara få spela transpersoner, homosexuella får bara spela homosexuella, funktionsnedsatta får bara spela funktionsnedsatta, osv? Jag har haft olika diskussioner med olika personer, varav en har varit från en teaterperson. Personligen, utifrån dessa diskussioner och utifrån skådespelares speglingar av personer, så tycker jag det beror på manuset, vem det är som regisserar och att en har i åtanke hur en representerar en person en inte kanske är van att representera. 
 
Representation är viktigt, men ifall en bara får spela roller som en själv så förlorar det lite av det roliga med att skådespela, att få vara olika karaktärer. Som transperson så skulle inte jag bara vilja ha roller som en transperson, utan som vilken roll som helst (hade dock, troligen, föredragit att få ha en ickebinär roll bara att det inte är något som är ett huvudfokus utan bara är något som får vara där). Men jag kan tänka mig att transmän och transkvinnor vill ha roller som är för män och kvinnor och inte bara få en roll som transman eller transkvinna.
 
Ska en dock göra en film utifrån en transpersons upplevelse så bör en försöka få den bilden korrekt och det kan en enkelt ordna genom att lyssna på oss transpersoner. På våra upplevelser och hur vi beskriver hur vi hittade oss själva. Det finns flera dokumentärer och ifall en skulle vilja så finns det troligen flera transpersoner som inte skulle ha något emot att svara på frågor för att få en accurate bild av hur transpersoner upplever sig själva. Så som regissör eller manusskrivare ligger det i ens jobb att göra research för den film en vill göra.
 
Så ja, white-washing i media bör upphöra, men det gäller de andra gränserna känner jag att det beror mer på hur personerna representeras. Så länge manuset och direktiven är bra så kan troligen de flesta skådespelare göra karaktärerna rättvisa. Men kom också ihåg att inte klanka ner på skådespelare som tar emot vissa roller du inte känner de kan representera på ett bra sätt. Även fast det är de vi ser utåt så klanka mycket hellre ner på dåligt manus eller regi. Jag menar, en utav de dåligaste uppträdandena en får höra är från Kristen Stewart i Twilight, men faktum är att i andra filmer så gör hon ett helt okej framträdande och Robert Pattinsson gör ett bra framträdande i Harry Potter, så det är oftast inte skådespelarnas fel utan dåligt manus eller regi (or both). Är du dock osäker, kolla upp andra filmer med de för att de om det är skådespelaren.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback