iZombie

2017-02-21 | 20:12:00
Bildkälla: Ecosia
 
En serie som jag såg rätt nyligen på Netflix, efter att hört talas om den på en annan blogg, är serien iZombie. När jag tittade på den så vart jag full av åsikter som jag inte kunde hålla inom mig utan behöver få ut de i skrift, därav tänkte jag skriva min uppfattning av serien.
 
Serien handlar om en drog som gör personer till zombisar, varav huvudpersonen råkar gå på en fest där personer tagit denna drog och hon blir riven och därav förvandlas till en zombie. Hela hennes tillvaro förändras och hon bestämmer sig för att istället satsa på en karriär som doktor så blir hon en rättsläkare istället, så hon tillgång till hjärnor. En utav bieffekterna av att äta hjärnor är att hon får personligheten som personen har haft och hon delar också minnen med dem. Detta leder till att hon kan hjälpa till med att fånga personernas mördare och så. Och det är så varje avsnitt är uppbyggt.
 
Så långt tycker jag faktiskt om serien. De har en intressant idé om en zombie som försöker passera som människa, samtidigt som det är lite som en kriminalserie. Men sedan finns det vissa bitar jag stör mig på. Till exempel när personerna i hennes omgivning får reda på att hon är en zombie. Den första personen som får reda på det ställer frågan bara rakt ut, helt oberörd. Utav alla som får reda på det så reagerar typ en person så som jag skulle reagera, men sedan tar de tillbaka den kraftfulla reaktionen med att personen kommer tillbaka och förlåter och accepterar huvudpersonens val av att hålla det hemligt och att hon är en zombie. Det blir aldrig riktigt någon konflikt med att avslöja att hon är en zombie så det känns bara dumt att de tog med att hon skulle hålla det hemligt. Det hade troligen inte gjort någon skillnad om hon hade det tatuerat i pannan, alla skulle nog vara chill med det så länge hon inte åt de och inte höll det hemligt??
 
Detta kan ju också vara på grund av att serien klassas som "amerikansk tv-komedi" och det ska vara roligt. Men serien är så absurd på så vis att den verkar ta sig på jättestort allvar samtidigt som den skämtar om sig själv, och jag vet inte riktigt vart gränsen går. Vad som är dåligt manus och vad som är dåligt set-up för ett skämt. Detta är även något som stör mig jättemycket för de flesta konflikterna i serien uppstår för att hon ska hålla zombies existens hemliga, och det känns bara så onödigt när ingenting sker när hon berättar om det.
 
Utöver detta, enligt mig, stora misstag, så är serien rätt bra. Jag har svårt för hur vissa karaktärer reagerar på olika saker, allt från att hon är en zombie till hur de agerar i roller som polis och rättsläkare (jag är för mycket för realism för denna serie, tbh. Ha med zombies, för all del, men håll rollerna som polis och rättsläkare åtminstone lite trovärdiga), men annars är det en helt okej serie. Jag själv har tröttnat på alla dessa zombie filmer och serier som finns, men serier som utgår från en zombies perspektiv och att de ska passa in i samhället är en idé jag tycker är intressant och som jag gärna vill se mer av. Det som jag stört mig mest på är som sagt hur karaktärerna reagerar och förhåller sig till sina roller, men annars är den intressant och sevärd.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback