Prioritetssvårighet?
2015-06-05 | 10:41:45
Jag älskar skolan. En byggnad fylld med olika kunskaper. I varje rum så delar de äldre med sig av sin kunskap med de yngre. På rasterna delar folk med sig av olika erfarenheter, inte alltid den kunskap jag prioriterar men ändå kunskap. En byggnad fylld med olika visa människor, även fylld med ovisa människor men som har chansen till att bli visa ifall de vill.
Men någonstans gick det fel. Någonstans på vägen till en helt underbar idé, en vision, så gick det fel. Man blandade ihop prestationer med kunskap. Man började mäta någons kunskap efter en mall, när alla egentligen vet att kunskap är något individuellt och därav inte går att mätas på det sättet. Man lär sig att världen inte är så simpel som att något är "rätt eller fel" ändå blir vi betygsatta på ett liknande sätt.
Jag prioriterar kunskap, jag vill fylla mitt huvud med så mycket kunskap som det bara går. Det är mitt mål för nuet. Att lära mig så mycket jag kan, låta andra lära mig och bara absorbera så mycket jag kan. Däremot kan jag inte prestera lika bra det jag kan. Några skulle ta det som ett bevis på att jag inte kan det jag lär mig, men icke då. Det är för att jag inte kan leva efter en mall. Jag är inte en person som kan arbeta efter en mall, som kan förstå meningen med att dela med mig av det jag kan på ett speciellt sätt för att människor ska kunna mäta min kunskap efter deras speciella mall.
Jag förstår själva anledningen till varför, jag förstår varför det är uppbyggt på det sättet men jag blir irriterad av att de utgår från ens prestationer när jag personligen känner att det vore mycket bättre ifall de utgick från vad man lärde sig. Visserligen så kan prestationer visa det, men de mäter inte ens prestationer på det sättet, de mäter det efter sin mall för att kunna sätta en bokstav på ens kunskap.
Jag vet inte om det kanske är så att jag har annorlunda prioriteringar än skolan, de vill att jag ska klara av skolan efter deras mall medan jag vill lära mig allt jag kan tänkas lära mig. Så vad skulle ske ifall man istället utgick efter denna uppsatta mall, utan utgick från ens utveckling? Mina lärare har märkt en utveckling på senaste, så man kan se en utveckling. Det finns väldigt många ämnen som upprepar sig själva, så varför inte se utvecklingen och istället för att skriva omdömen varje termin så berättar man ens utveckling. Motiverar dem på det sättet istället för att mäta ens förmåga till att prestera sina kunskaper för dem och sedan i slutet berätta vilket betyg man får.
Eller är det bara något jag skulle må mycket bättre av?